CABARAN KESEJAHTERAAN MENTAL REMAJA DI INSTITUSI PENDIDIKAN: KAJIAN KES TEKANAN DAN TINGKAH LAKU BUNUH DIRI

Authors

  • Muhammad Fareez Haikal Mohd Shaifuddin Fakulti Sains Komputer dan Matematik, UiTM Melaka Kampus Jasin
  • Muhammad Farhan Mohd Kamarulzaman Fakulti Sains Komputer dan Matematik, UiTM Melaka Kampus Jasin
  • Muhammad Danish Zamin Zaminuddin Fakulti Sains Komputer dan Matematik, UiTM Melaka Kampus Jasin
  • Muhammad Hariz Othaman Fakulti Sains Komputer dan Matematik, UiTM Melaka Kampus Jasin
  • Afham Alias Fakulti Sains Komputer dan Matematik, UiTM Melaka Kampus Jasin
  • Asma’ Wardah Surtahman Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS), UiTM Melaka Kampus Jasin

DOI:

https://doi.org/10.24191/ejitu.v8i1.6929

Keywords:

Kesejahteraan Mental, Tekanan Akademik, Bunuh Diri, Remaja, Institusi Pendidikan

Abstract

Kesejahteraan mental remaja di institusi pendidikan kini menjadi isu kritikal yang memerlukan perhatian serius daripada pelbagai pihak. Kebimbangan meningkat apabila laporan media dan statistik menunjukkan peningkatan kes tekanan emosi serta kecenderungan kepada tingkah laku bunuh diri dalam kalangan pelajar. Artikel ini membincangkan cabaran utama yang mengganggu kesejahteraan mental remaja, termasuk tekanan akademik, konflik keluarga, pengaruh rakan sebaya, serta keterdedahan kepada kandungan negatif dalam media sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui analisis literatur yang merangkumi kajian tempatan dan antarabangsa berkaitan kesihatan mental pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa tekanan akademik dan kekurangan sokongan emosi merupakan antara pemicu utama kepada gangguan psikologi dalam kalangan pelajar. Selain itu, stigma terhadap isu kesihatan mental dan kurangnya kesedaran terhadap saluran bantuan juga menambah beban emosi kepada remaja. Artikel ini mencadangkan kepentingan sokongan bersepadu antara pihak sekolah, keluarga dan komuniti dalam mewujudkan ekosistem pendidikan yang selamat dan menyokong kesejahteraan mental pelajar. Penulisan ini diharap dapat membuka ruang kepada dasar pendidikan dan intervensi psikososial yang lebih sistematik dan berkesan.

Downloads

Published

2025-04-30