HUBUNGAN ANTARA INPUT PENDIDIKAN DAN PROSES PENDIDIKAN DENGAN OUTPUT PENDIDIKAN PELAJAR ASNAF ZAKAT: KAJIAN KES DI MAAHAD DINI SULTAN ABDUL HALIM
Keywords:
Ekuiti pendidikan, Input pendidikan, Proses pendidikan, Output pendidikanAbstract
Kajian ini memfokuskan kepada ekuiti pendidikan pelajar asnaf di Maahad Dini Sultan Abdul Halim (MDSAH) yang dibiayai sepenuhnya oleh Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK). Objektif kajian ini ialah adakah bantuan input pendidikan yang diberikan oleh LZNK kepada pelajar-pelajar asnaf zakat dan proses pendidikan yang dijalankan di MDSAH menyumbang kepada pencapaian output pendidikan pelajar asnaf zakat di MDSAH. Kajian ini dijalankan dengan cara pelajar-pelajar asnaf menjawab borang soal selidik secara atas talian. Responden yang terlibat adalah seramai 120 pelajar asnaf yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan tiga, empat dan lima di MDSAH di Alor Setar dan di MDSAH Sik, Kedah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS versi 25 melalui dua kaedah statistik iaitu analisis deskriptif dan analisis inferensi. Analisis deskriptif digunakan bagi menganalisis data berkaitan maklumat diri pelajar. Manakala analisis inferensi yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan hubungan yang signifikan antara input pendidikan dan proses pendidikan dengan output pendidikan pelajar asnaf. Melalui kajian yang dilakukan ini, keberkesanan input bantuan zakat dan proses pendidikan dapat dikenalpasti oleh pihak LZNK bagi meningkatkan lagi pembiayaan zakat terhadap pelajar asnaf di negeri Kedah secara lebih efisien bagi mencapai ekuiti pendidikan kepada semua pelajar yang terlibat. Kajian ini juga menyerlahkan peranan zakat dalam membantu kerajaan ke arah mencapai ekuiti pendidikan seperti yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.