CABARAN PENDIDIKAN DALAM MENGATASI ISU PERKAUMAN DI MALAYSIA

Authors

  • Muhammad Adam Bakar Diploma Eksekutif Pengurusan Pengangkutan dan Penguatkuasaan, MITRANS, UiTM
  • Mohd Khairul Azlin Mamat Diploma Eksekutif Pengurusan Pengangkutan dan Penguatkuasaan, MITRANS, UiTM
  • Omar Abd Hadi Diploma Eksekutif Pengurusan Pengangkutan dan Penguatkuasaan, MITRANS
  • Mohd Iskandar Abd Taib Diploma Eksekutif Pengurusan Pengangkutan dan Penguatkuasaan, MITRANS
  • Ranina Abdullah Diploma Eksekutif Pengurusan Pengangkutan dan Penguatkuasaan, MITRANS
  • Nur Faizzati Nawawi Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Cawangan Melaka

Keywords:

Kepelbagaian agama, Isu kaum, Pendidikan Malaysia, Toleransi, Multikulturalisme

Abstract

Di Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian etnik dan agama, institusi pendidikan memainkan peranan penting dalam membentuk pemahaman pelajar tentang keharmonian dan toleransi kaum. Tesis ini mengkaji cabaran kompleks yang dihadapi oleh sekolah-sekolah Malaysia dalam menangani isu-isu kaum dan agama, terutamanya memberi tumpuan kepada bagaimana cabaran ini memberi kesan kepada hubungan pelajar dan persekitaran sekolah secara keseluruhan. Kajian ini mengkaji kesusasteraan dan sumber ilmiah lain untuk mendedahkan faktor-faktor yang menyumbang kepada isu-isu ini dan strategi yang berpotensi untuk memupuk perpaduan. Penemuan mendedahkan bahawa halangan termasuk salah faham budaya, sumber terhad untuk pendidikan inklusif, dan latihan guru yang tidak mencukupi, yang semuanya menghalang usaha ke arah keharmonian kaum. Kajian ini menyediakan cadangan untuk membangunkan dasar pendidikan responsif budaya, meningkatkan latihan guru, dan memperkenalkan inisiatif keterangkuman berpusatkan pelajar yang bertujuan untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih harmoni.

Downloads

Published

2024-12-28