Audience Acceptance of Photography Images in Objective Advertising

Penerimaan Penonton Terhadap Imej Fotografi di dalam Pengiklanan Secara Objektif

Authors

  • Nurin Kamilia Asfariza College of Creative Arts, Universiti Teknologi Mara, Cawangan Melaka, Alor Gajah Melaka, Malaysia
  • Nadzri Mohd Sharif* Corresponding author | College of Creative Arts, Universiti Teknologi Mara, Cawangan Melaka, Alor Gajah Melaka, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.24191/ijad.v6i2,%20SI.1132

Keywords:

Advertising, Photography Element, Photography, Interpretation, Perception

Abstract

Advertising is necessary in sharing information and people can also communicate by giving their opinion. Every advertisement that is broadcast to the general audience will elicit a wide range of opinions. If there are too many elements, such as text, color, and lighting that can burden the viewer's eyes, the audience may find it difficult to understand the advertising message or they may not get it at all. The majority of the audience has more individualized perceptions of advertising.Most of the audience's perception is more subjective towards advertising. Therefore, some elements and interpretations are needed to transform subjective images into objective ones by understanding the characteristics of photographic messages in advertising and examining the visual grammar in the content of advertising photo images. The researcher used a questionnaire method to obtain data and sampling was also selected according to the characteristics that had been set and their job status category to obtain different perspectives.Through this research process, it will ultimately influence the behavior and attitude of the audience. The results of this study make the assumption that the audience will understand each advertisement's message more clearly if it is presented differently in each instance. Unique and unobtrusive elements coupled with some special features will make the advertising picture memorable for the audience.

Abstrak
Pengiklanan adalah perlu dalam berkongsi maklumat dan orang ramai juga boleh berkomunikasi dengan memberikan pendapat mereka. Setiap iklan yang dipaparkan kepada tontonan umum akan menerima pelbagai pandangan dan persepsi yang berbeza. Mesej pengiklanan akan menjadi sukar atau mungkin tidak dapat difahami oleh khalayak sekiranya terdapat unsur yang berlebihan seperti teks, warna dan pencahayaan yang boleh membebankan mata penonton. Kebanyakan persepsi penonton lebih subjektif terhadap pengiklanan. Oleh itu, beberapa elemen dan tafsiran diperlukan untuk mengubah imej subjektif kepada objektif dengan memahami ciri-ciri mesej fotografi dalam pengiklanan dan meneliti tatabahasa visual dalam kandungan imej foto pengiklanan. Melalui proses kajian ini, ia akhirnya akan mempengaruhi tingkah laku dan sikap khalayak. Pengkaji menggunakan kaedah soal selidik bagi mendapatkan data dan persampelan juga dipilih mengikut ciri-ciri yang telah ditetapkan dan kategori status pekerjaan mereka bagi mendapatkan perspesi yang berbeza. Responden daripada tinjauan atas talian telah diberikan soalan yang bertujuan untuk mengetahui persepsi dan tafsiran mereka terhadap imej pengiklanan. Dapatan kajian ini mengandaikan bahawa  khalayak akan lebih jelas tentang setiap pengiklanan yang berbeza dari segi cara penyampaian idea.Dan apakah dengan ciri-ciri yang ditunjukkan membantu dalam membezakan gambar yang subjektif dan objektif. Elemen yang unik dan tidak membebankan ditambah dengan beberapa ciri khas akan menjadikan gambar pengiklanan diingati oleh penonton.

Downloads

Published

15.03.2023

Issue

Section

Articles